De marketingpower van 281 miljard e-mails

11 juli 2018 - Nieuws

Jarenlang hebben marketingspecialisten het einde van e-mail voorspeld. Maar dit is nog steeds niet het geval, sterker, het is onwaarschijnlijk, dat dit ooit zal gebeuren. In feite gebeurt juist het tegenovergestelde, kijk maar naar de statistieken!

Toch verandert e-mail. Online communicatie vindt niet alleen via e-mail plaats, maar het podium wordt gedeeld met chatten, instant messaging, zoekmarketing, sociale media en wat al niet meer. Voor marketeers is het cruciaal om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Als je dit goed doet, kun je profiteren van de mogelijkheden (automatisering, segmentering, reactie via mobiele apparaten en dynamische personalisatie) die e-mail bij uitstek te bieden heeft: hoogwaardig vormgegeven berichten verzenden, die relaties niet als hinderlijk ervaren, maar hen juist positief prikkelen.

Laten we eerst eens kijken naar een paar statistieken over het e-mail gebruik per dag:

  • 2016: meer dan 2,6 miljard e-mailgebruikers verzonden meer dan 215 miljard e-mails/dag.
  • 2017: meer dan 3,7 miljard e-mailgebruikers verzonden meer dan 269 miljard e-mails/dag.
  • 2018: ruim 3,8 miljard e-mailgebruikers, die meer dan 281 miljard e-mails/dag zullen verzenden.

Bron: Radicati Group, de belangrijkste analist op het gebied van messaging

Je kunt uit deze cijfers afleiden dat de groei afvlakt. Maar het grotere verhaal is toch dat er meer e-mailgebruikers zijn dan alle gebruikers van Facebook, Instagram en Twitter bij elkaar! Natuurlijk mist e-mail een deel van de charme van deze kanalen, maar statistieken over e-mailmarketing zijn overtuigend:

  • De gemiddelde klikfrequentie van e-mails is ongeveer 3% (van het totaal aantal ontvangers), terwijl de gemiddelde klikfrequentie van een tweet slechts 0,5% is.
  • E-mailmarketing produceert 174% meer conversies dan sociale media.
  • Elke euro, die wordt besteed aan e-mailmarketing, levert een ROI van gemiddeld 44 euro.

Bron: Campaign Monitor (e-mailmarketingservices)

Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat meer dan de helft van de B2B-marketeers e-mail hun meest effectieve lead generatie tool noemt.

JSR is specialist op het gebied van het genereren van documenten en e-mails, waarbij het juiste gebruik van de huisstijl geborgd wordt. Hoe mooi is het dan als je de hiervoor gebruikte toolset ook kunt benutten voor e-mail marketingcampagnes?

Stel je voor dat je organisatie een nieuwe dienst introduceert in verschillende geografische regio's. Je hebt teams van consultants en vertegenwoordigers in elke regio en je wilt dat ze persoonlijk contact opnemen met hun klanten en prospects. De basis is een consistente algemene merkboodschap, maar die vervolgens wel afgestemd wordt op de specifieke behoeften van elke regio (denk aan afwijkende prijsinformatie, talen, aanbiedingen en disclaimers). Uiteindelijk kunnen er tientallen variaties zijn op dezelfde standaard e-mail.

Met het gecentraliseerde beheerplatform van de huisstijlapplicatie filter je de toegang tot relevante inhoud zoals de beschrijving van de nieuwe dienst (in de juiste taal), de disclaimer, logo's, de e-mailhandtekening, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat de juiste elementen beschikbaar zijn voor de juiste medewerkers om te gebruiken op de juiste plaats. Wanneer een specifieke regio, bedrijfseenheid, groep of individu zijn e-mail opent, zijn alle relevante tekstelementen beschikbaar en worden actuele e-mailhandtekeningen en campagnes automatisch ingevoegd. Niemand hoeft te raden of te zoeken naar de huidige campagne.

Een goede huisstijlapplicatie vereenvoudigt het proces voor het maken en beheren van e-mailhandtekeningen, die marketingberichten bevatten. Lever de juiste boodschap voor elk individu of elke groep en zorg ervoor dat ze automatisch worden opgenomen in de juiste handtekeningen. Verander berichten wanneer dat nodig is. Maak verschillende handtekening elementen voor de boven- en onderkant van de e-mail. Stop en start het gebruik van specifieke handtekeningen. En dit allemaal online vanaf één centrale locatie.

Zoals de e-mailmarketingstatistieken duidelijk aantonen, is e-mail nog nooit zo krachtig geweest. E-mail is een ideaal medium om relaties en potentiële klanten te bereiken met actuele en relevante informatie, die is toegesneden op hun behoefte. Om dit effectief te kunnen doen – met een dynamische personalisatie en onderscheidende vormgeving - heb je de juiste tools nodig.

Neem contact met ons op om te horen hoe wij je organisatie hiermee kunnen helpen.

Gerelateerde pagina's

Bekijk hier het webinar "Samenwerken in stijl" van 20 juni jl.

In dit webinar laten Tim Odenkirchen van Templafy en Ruud Peltzer zien hoe je met Office 365 Teams en Templafy perfect kunt samenwerken met behoud van de corporate identity.

Bekijk pagina

Huisstijl en documentgeneratie in één!

De manier waarop je als organisatie communiceert zegt veel over je als organisatie. Klanten kiezen juist voor organisaties die op een prettige, professionele en betrokken wijze met hun klanten communiceren. Laten we er voor zorgen dat jouw eerste indruk meteen de juiste is!

Bekijk pagina