Project- & portfoliomanagement

Door de jaren heen hebben wij vele klanten geholpen stappen te maken op het gebied van project- en portfoliomanagement. Onze ervaren en gecertificeerde consultants helpen bij het inrichten van de projectorganisatie en de vertaling hiervan naar de juiste processen en ondersteunende tools.

Organisaties moeten steeds sneller ontwikkelen en blijven innoveren om hun positie te behouden. De markt verandert razendsnel, de concurrent ligt op de loer, de klant wenst nieuwe en betere producten, wet- en regelgeving vereisen strakkere procedures en de digitalisering vraagt om hele andere werkwijzen en interactie met de klant. Organisaties zijn dus continu bezig met verandering. Veranderingen die we via projecten en programma’s doorvoeren binnen de organisatie.

Helaas kan de organisatie al die veranderingen niet tegelijk doorvoeren; het budget is ontoereikend, de capaciteit is beperkt en de mensen kunnen alle veranderingen simpelweg niet in een keer verwerken. Keuzes maken is dus essentieel en hierbij kan het ecosysteem van Microsoft uitstekend ondersteunen. Met platformen als Project Online, Office 365 Teams en Planner en Power BI is een effectieve en efficiënte oplossing altijd voorhanden.

“Door de vele succesvolle trajecten in de afgelopen jaren hebben wij een best practice werkwijze ontwikkeld die daadwerkelijk zorgt voor een succesvolle adoptie”

Project Online

Project Online is de oplossing voor project- & portfoliomanagement van Microsoft. Een zeer flexibele oplossing om elke uitdaging in de projectorganisatie aan te kunnen. We kunnen er zowel de startende als zeer ervaren projectorganisatie mee ondersteunen.

Voordelen

De belangrijkste voordelen van Project Online zijn:

  • Eenvoud in gebruik; herkenbare interface en "op maat" te configureren.
  • Software as a Service (SaaS); Flexibel, veilig, direct toegang en altijd up-to-date.
  • Onderdeel van Office 365; werkt uitstekend samen met SharePoint, Excel en Power BI.
  • Van idee tot benefit realisatie; ondersteuning voor de hele levenscyclus van een project.
  • Door de beschikbare resources af te zetten tegen de vraag haalt u het optimale uit de organisatie.

Op basis van een eerste intake omtrent de volwassenheid van de projectorganisatie gaan we aan de slag om te komen tot een gezamenlijke implementatieaanpak. De aanpak kenmerkt zich door een Crawl (kruipen), Walk (lopen) , Run (rennen) fasering. We willen de organisatie snel “up-and-running” krijgen, om zodoende een eerste stap te zetten en op basis van daadwerkelijke ervaringen en wensen de vervolgstappen te definiëren. Niet vanaf de tekentafel, maar vanuit de echte praktijk!

Binnen 13 weken een basis PPM inrichting

We zorgen er allereerst voor dat we met een klein team key-users een bruikbare basis neerzetten. Deze key-users worden direct middels het train-de-trainer principe opgeleid, waarmee de kennis binnen uw organisatie direct geborgd wordt. Naast kostenbesparing levert dit meteen extra draagvlak op.

Na een eerste verkenning gaan we op met agile aanpak aan de slag om het PPM systeem in te richten. In 3 tot 4 sprints realiseren wij de vereiste basis inrichting, waarbij wij in kunnen zoomen op specifieke onderdelen die binnen de organisatie de hoogste prioriteit hebben, zoals resourcemanagement, portfoliomanagement of issue- en risicomanagement. Na een testperiode en evaluatie werken we eventuele restpunten weg en kan de organisatie een volgende stap maken in de verdere professionalisering van de projectorganisatie. Uiteraard helpen wij hier graag bij!

Andere opties

Naast Project Online zijn er ook nog andere mogelijkheden om de projectorganisatie een stap vooruit te helpen met de professionalisering van projecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • SharePoint: Ieder project een eigen site. Kennis en documenten worden eenvoudig gedeeld.
  • Teams & Planner: Binnen Office 365 functionaliteiten om teams beter samen te laten werken; chatfunctie, documenten delen, een kanban bord en veel meer.
  • Dynamics 365: Project Service Automation (PSA) biedt een eenvoudige oplossing voor meer commerciële projecten (uren x tarief).

Door onze jarenlange ervaring weten wij als geen ander dat de implementatie van nieuwe werkwijzen en systemen een aanzienlijke impact heeft op de organisatie. Door de vele succesvolle trajecten in de afgelopen jaren hebben wij een best practice werkwijze ontwikkeld, die daadwerkelijk bijdraagt aan een succesvolle adoptie.

Gerelateerde pagina's

Hyster-Yale

Hyster-Yale bouwt en verkoopt vorkheftrucks die wereldwijd onder de merknamen Hyster en Yale op de markt worden gebracht. Er was meer behoefte aan inzicht in de resourcebezetting.

Bekijk pagina

Power-Sessie | Agility in een projectorganisatie

In deze sessie bekijken we hoe we een project-organisatie zodanig kunnen inrichten zodat deze Agility binnen de organisatie ondersteund. Download hier de presentatie.

Bekijk pagina